با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
زبان‌شناسی اجتماعی
بررسی تأثیر قدرت مخاطب بر گزینش راهبردهای ادب در کنش‌گفتاری نصیحت کردن در زبان فارسی

عباسعلی آهنگر؛ ستاره مجاهدی رضائیان؛ فریبا اسفندیارپور

دوره 3، شماره 2 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 85-101

https://doi.org/10.30473/il.2020.48555.1296

چکیده
  این پژوهش در چارچوب نظریۀ ادب براون و لوینسون (1987) به بررسی تأثیر قدرت مخاطب بر نوع و تعداد راهبردهای نصیحت کردن، همچون  «بیان صریح»،  «ادب سلبی»، ترکیبی «دوتایی» و «سه‏تایی»، به‏کار برده‏شده توسط دانشجویان پسر و دختر فارسی‌زبان می‏پردازد. تعداد 60 دانشجو(30 پسر و 30 دختر) کارشناسی‏ارشد دانشگاه سیستان ...  بیشتر